NYT Quietly Scrubs Chinese Propaganda

The New York Times quietly deleted hundreds of advertorials that the Chinese Communist Party paid to publish on its website.

A Times spokeswoman told the Washington Free Beacon that the move is a reflection of a decision to stop accepting ads from state-run media. “We made the decision at the beginning of this year to stop accepting branded content ads from state run media, which includes China Daily,” she said.

The Times‘s decision to end its partnership with China Daily is part of a society-wide reckoning about the cozy relationships between the Chinese government and American institutions, from the NBA to Harvard University. While the paper is responsible for some of the most gut-wrenching stories about Chinese government oppression, it has also run more than 200 propaganda articles in the last decade, some of which sugar-coated China’s human rights abuses. One 2019 video ad, for example, promoted Xinjiang tourism by depicting the oppressed Uyghur people as content under Chinese rule.

China Daily, an official mouthpiece of the Chinese Communist Party, has been purchasing advertorial spaces in the pages of mainstream U.S. media outlets for the last decade, using the space to disseminate Chinese propaganda to millions of unassuming Americans. In return, U.S. newspapers such as the Times, the Washington Post, and the Wall Street Journal received millions of dollars.

Rep. Jim Banks (R., Ind.), a member of Congress’s China Task Force who has spearheaded efforts to rein in the distribution of Chinese propaganda, applauded the Times for terminating its relationship with China Daily.

“The New York Times has done excellent, detailed reporting on the ongoing Communist Party atrocities in Xinjiang and around the world,” the congressman said. “That reporting has finally had an effect—at the New York Times—and it no longer supports covering up the CCP’s barbarity. I hope the other outlets follow suit and start putting American values over Communist bribes.”

After the Free Beacon found that China Daily failed to follow federal disclosure requirements about its relationship with U.S. media outlets, Banks and 34 other Congressional Republicans demanded a Justice Department probe into the outlet. Following the demand, China Daily submitted a revised disclosure of its U.S. activities since 2016, revealing previously undisclosed details about its ties with U.S. media organs.

The new disclosure revealed that the Post and the Journal each received more than $100,000 per month to run print versions of Chinese propaganda articles. The Times received $50,000 in 2018 to place the propaganda on its website, presumably a small fraction of the revenue it made selling print space to China Daily. The new disclosures also showed that China Daily paid hundreds of thousands of dollars to the Los Angeles Times, the Chicago Tribune, the Houston Chronicle, and other large regional newspapers to print copies of the China Daily for local distribution.

A Post spokesman told the Free Beacon that his outlet has not published any China Daily advertorials since 2019 but did not clarify whether the Post formally terminated its relationship with the propaganda outlet.

Yaqiu Wang, a researcher at Human Rights Watch, urged other U.S. media outlets to follow the Times‘s example and end their relationships with Chinese state media. “If you care about the truth, then don’t participate in the Chinese government’s machinery of propaganda, censorship and repression,” she said.

The post NYT Quietly Scrubs Chinese Propaganda appeared first on Washington Free Beacon.

Go to Source
Author: {Washington Free Beacon}

Comments